Nu știu dacă sunt sau nu un om de afaceri de succes. Nici măcar nu știu sigur dacă am o afacere de succes. De multe ori sunt confuz, mai ales că am și un venit asigurat de Statul Român. Dacă mă uit la rezultate, sunt mulțumit. Chiar foarte mulțumit. Așa o fi însemnând succesul pentru mine? Greu de decis.
Poate ați spune că succesul trebuie remarcat de alții! Oare așa să fie? Când stăm singuri, seara, la un ceai, mângâind un ghem de blană care toarce fericit în poala noastră, ne gândim la rezultatele zilei care a trecut. În acest moment liniștit, contează părerea altora despre succesul nostru? Kahneman ne atenționează că suntem plini de erori de judecată. Oare cei care se uită la „succesul“ nostru nu sunt și ei într-o astfel de eroare? Și atunci de ce să conteze ce spun ei despre succesul meu? Se pare că am tot felul de întrebări total inutile. Însă acestea mi-au venit în minte când am primit un mesaj în care mi se spunea că ar fi interesant dacă mi-aș depune candidatura la o funcție de conducere în Club.Afaceri.ro. O organizație, de altfel respectabilă, cu o anumită maturitate organizatorică. Atunci mi-a venit în minte întrebarea: „de ce eu?“. Știți, chestia cu sindromul impostorului. Ce realizări am eu ca să pot ocupa o astfel de poziție? Poate ar trebui cineva cu un succes fulminant. Și așa, din întrebare în întrebare, am ajuns aici. Să mă întreb cu voce tare: „de ce să candidez la o astfel de funcție?“.
M-am regăsit liniștit, în fotoliul meu confortabil, cu Mâța Deșteaptă (așa o cheamă pe năzdrăvana mea galbenă), împreună cu o listă întreagă de răspunsuri la întrebarea respectivă. Și, așa cum bine a spus Kahneman, erorile despre „ce bun și deștept sunt“ se țineau lanț. Până ce mâța, plictisită și ea de poveștile din capul meu, mi-a dat o labă peste mână și a plecat nervoasă. Așa m-am trezit. Nimic din ce gândeam nu era provocator sau plin de entuziasm, ca pentru un început. Era un fel de rutină visătoare, cauzată de un anumit nivel de stabilitate și succes, o rutină zilnică, plină de procese bine puse la punct, care crease o senzație de stagnare, dar una plăcută, recunosc.
Și astfel am ajuns la veșnica întrebare: „de ce?“. Până la urmă, de ce să mă implic? De ce să vină un om de afaceri în club? De ce să participe la activitățile clubului?
Mai jos motivele pentru care ar fi recomandat să ne implicăm:
—
1. Este nevoie de provocarea și adrenalina începutului
În faza de lansare a unei afaceri, fiecare decizie are un impact imens, iar necunoscutul aduce un amestec de stres și entuziasm. Cu toții ne amintim adesea de adrenalina fiecărei prime victorii, de riscurile calculate sau inconștiente, de perioadele în care fiecare pas înainte părea venit de la divinitate. Odată ce afacerea devine stabilă, acea senzație de a cuceri ceva nou dispare. Clubul trebuie să ne provoace, să ne incite, să ne pună adrenalina de antreprenori în mișcare.
2. Creativitatea și inovația continuă ne macină ziua
În fazele incipiente ale afacerii, creativitatea este cheia. Ea este motivul pentru care ne numim antreprenori. Am avut o idee, apoi a venit nebunia de a o pune în practică. După ce procesele sunt stabilite și afacerea funcționează eficient, rutina zilnică ne omoară creativitatea. Dispare spațiul gol pe care, ca antreprenori, simțim nevoia să-l umplem cu inovația noastră. Un amic, om de afaceri de succes, pe care nu l-am mai văzut de ani buni, îmi spune, în fața unui Starbucks, unde l-am tras de mânecă să-l întreb cum îi mai merge: „Leasingurile mă împing de la spate, asta fac!”. Provocările din fiecare zi devin din ce în ce mai puține, iar rutina managerială din ce în ce mai istovitoare, ucigând acea efervescență creativă de la început. Aici, clubul are tot ce-i trebuie pentru a ne scoate din cotidianul managerial și pentru a ne arăta cum creativitatea poate fi ridicată la rang de politică organizațională.
3. Timpul liber și echilibrul personal, declarate nule
Toți ne-am sacrificat o parte semnificativă din viața personală pentru a construi afaceri. Mulți dintre prietenii mei, care au conturi la bănci cu două nume greu de pronunțat, singuri de altfel, visează la un nou echilibru. Echilibrul între viața profesională și cea personală devine o provocare, iar dorința de a se reconecta cu lucrurile care le aduceau bucurie dincolo de afaceri poate deveni tot mai puternică. Clubul nu trebuie să ocupe un loc în plus lângă tot ce face un manager, în detrimentul acestui echilibru fragil, ci poate să-l ajute pe manager să se regăsească.
4. Sentimentul de realizare personală sau sindromul impostorului
Chiar dacă afacerea este profitabilă și de succes, unii prieteni de-ai mei îmi spun că le lipsește o nouă misiune sau un scop mai mare. Pe de altă parte, alții se tot întreabă dacă ceea ce fac este bine, dacă nu cumva greșesc, dacă este moral sau corect. După ce au atins anumite obiective financiare sau de creștere, poate apărea o senzație de gol, iar dorința de a contribui la ceva mai mare, cum ar fi impactul social sau dezvoltarea altor afaceri, poate deveni mai puternică. Astfel, unii s-au reorientat către filantropie sau mentoring pentru a-și regăsi acel sentiment de realizare profundă. Dar s-au izbit de întrebarea: „chiar am eu căderea să fac asta?”. Clubul Afaceri.Ro poate răspunde direct și cu succes la aceste dileme.
5. Reziliența și rezolvarea rapidă a problemelor
Vă mai amintiți crizele zilnice, care cereau luarea rapidă a deciziilor la început? Această capacitate de a rezolva problemele sub presiune era foarte provocatoare și, la finalul zilei, ne împlinea emoțional. Acum, cu o afacere stabilă, aceste momente de reziliență extremă dispar, și poate că duc dorul oportunităților de a demonstra agilitatea și rapiditatea în găsirea soluțiilor. Poate că acesta este un răspuns la ce poate face Clubul Afaceri.Ro pentru a trezi aceste sentimente.
Poate spuneți că m-am concentrat doar pe cei care au avut succes și au devenit, metaforic vorbind, niște „lei” la care se vine cu propuneri de afaceri la televizor. Aveți dreptate. Clubul trebuie să se ocupe și de tineri. Un foarte bun prieten m-a întrebat, referitor la afacerea lui de consultanță, aflată la început, ce ar trebui să facă pentru a atrage oamenii. Păi, i-am spus eu, e foarte simplu: du-te la Ion Țiriac, prezintă-i afacerea ta, care este excelentă, și roagă-l să facă o faptă bună și să se pozeze cu tine, spunând că este încântat de afacerea ta. Tu nu trebuie decât să faci o pagină web în care să prezinți discuția ta cu noul tău client. Sau, dacă nu-l găsești pe Țiriac, găsește pe altcineva la fel de influent. Ideea lui de afaceri este extraordinară, iar eu sunt deja clientul său, dar, din păcate, eu nu sunt Țiriac. Așa că, dacă facem ceea ce trebuie, cu siguranță tinerii vor veni în număr mare lângă noi și ne vor urma.
Într-o lume de afaceri din ce în ce mai competitivă și dinamică, succesul nu se bazează doar pe idei inovatoare și munca asiduă, ci și pe capacitatea de a construi relații solide și durabile. Asociația este un loc unic, dedicat profesioniștilor din domeniul afacerilor, unde poți găsi oportunități de creștere, colaborare și dezvoltare personală și profesională, dar doar dacă ne implicăm fiecare. Asociația nu există decât prin faptele noastre.
Iulian Vieru, Club Afaceri.ro Iași
Candidat la poziția de Vice Președinte în Comitetul Director al Club Afaceri.ro